język angielski język rosyjski

BLOG

Decyzje w przedsiębiorstwie – Teoria Gier w przykładach

Zaprezentujemy dwa proste przykłady w których decyzje w przedsiębiorstwie, zapadają w oparciu o wnioski płynące z przedstawienia problemu w tzw. macierzy wypłat, która jest charakterystycznym elementem Teorii Gier.

Bynajmniej, nie mówimy tutaj o grach wideo 🙂 . Z punktu widzenia ekonomii, grę rozumiemy jako sytuacje w której przedsiębiorstwa (gracze) konkurują ze sobą w ramach przyjętych zasad i podejmują racjonalne decyzje, których celem jest maksymalizacja zysków / minimalizacja straty.

Dla lepszego zrozumienia poniższych przykładów należy jeszcze uwzględnić informację: mowa tutaj o firmach bezpośrednio konkurujących (duopol), firmy między sobą nie kontaktują się oraz nie ustalają wspólnych działań. Jedyne co, to obserwują wzajemnie swoje posunięcia i w odpowiedni sposób reagują.

Przykład 1 – Wysokie ceny, czy niskie ceny?

Na rynku istnieją dwie konkurujące ze sobą firmy. Managerowie firm podejmują decyzje dotyczące cen. Każdy zarząd rozważa sytuacje w której sprzedaje produkt drogo lub tanio. Przy podejmowaniu decyzji muszą się liczyć z faktem, że jakiejkolwiek decyzji by nie podjęli ich konkurencja w odpowiedzi także podejmie stosowne działania.


FIRMA B
FIRMA A Niska cena Wysoka cena
Niska cena 1,1 3,0
Wysoka cena 0,3 2,2

Optymalny scenariusz to ten w którym obie firmy sprzedają po wysokiej cenie (2,2). Niemniej, firmy NIE wybiorą tego scenariusza ponieważ, słusznie zakładają, że nie będą względem siebie lojalne i któraś będzie próbować poprzez obniżkę ceny, zwiększyć sprzedaż. Co zatem wybiorą? Wybiorą sytuację dla siebie najbardziej korzystną (1,1), ale z uwzględnieniem decyzji konkurenta (jest to tzw Równowaga Nasha). Jeżeli np. firma A obniży cenę, to żeby nie stracić klientów firma B będzie musiała zachować się podobnie. Jeżeli firma B obniży cenę więcej aniżeli firma A, to sprowokują ją do ponownej obniżki ceny. Sytuacja będzie się powtarzać do czasu, aż obie firmy staną się nierentowne i upadną. Zatem w tym wypadku najlepszą sytuacją jest ta, w której obie firmy sprzedają po cenie niskiej ale wciąż zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie.

Przykład 2 – Reklamować się, czy nie?

Dwie konkurencyjne firmy rozpatrują ten sam problem. Zastanawiają się nad przeznaczeniem części budżetu na działania reklamowe. Z wcześniejszych doświadczeń wiedzą jakich extra przychodów mogą się spodziewać, jeśli podejmą działania promocyjne. Z drugiej jednak strony firmy są świadome innych ważnych ( i pewnie niemałych ) wydatków, które pozwalają rywalizować z konkurencją. Zatem reklamować się, czy nie?

Dla każdej z firm najlepszą decyzją (strategią dominującą) jest decyzja o podjęciu działań reklamowych. Należy rozpatrzyć jaka jest najlepsza z możliwych odpowiedzi na strategię jaką przyjął konkurent.


FIRMA B
FIRMA A Reklamuje się Nie reklamuje się
Reklamuje się 6,6 10,2
Nie reklamuje się 2,10 4,4

  • Z punku widzenia A: jeżeli B reklamuje się to A także (6>2). Jeżeli B nie reklamuje się to A się reklamuje (10>4)
  • Z punktu widzenia B: jeżeli A reklamuje się to B także (6>2). Jeżeli A się nie reklamuje to B się reklamuje (10>4)

Skoro dla obu firm najlepszą strategią jest strategia zareklamowania się to Równowaga Nasha zachodzi w przypadku kiedy obie firmy się reklamują i w tym wypadku obie najwięcej zyskują.

Na zakończenie polecamy…

…jeszcze jeden artykuł związany z podejmowaniem decyzji w przedsiębiorstwie jaki jest dostępny w naszych zasobach.

W artykule „Jak podejmować decyzje w przedsiębiorstwie?” zaprezentowaliśmy sposób na wyliczania optimum ekonomicznego, czyli w naszym przypadku wielkości produkcji, która przy danej cenie zapewnia max zysk, z uwzględnieniem kosztów.

Zobacz powiązane artykuły:


Wirtualne biuro, a problem rejestracji jako podatnika VAT?

Wysokie koszty prowadzenia działalności, od lat wskazywane są przez polskich przedsiębiorców

Czytaj więcej...

Przeczytaj, co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem działalności.

Masz pomysł na biznes? Gratulujemy! Chcesz założyć działalność gospodarczą

Czytaj więcej...

Urząd Pracy dopłaci Ci do stanowiska dla bezrobotnego.

Korzyści z zatrudniania bezrobotnego Bezrobotny to osoba wpisana do ewidencji bezrobotnych

Czytaj więcej...

Korzyści z wirtualnego biura

Twoje Wirtualne Biuro

Skontaktuj się z nami

Rezerwacja salki

Salka na spotkania biznesowe w centrum Warszawy.
Sprawdź wolne terminy!